FB

Do jižní Francie s CNG autem Opel Zafira 1.6 CNG. Vyplatí se to? (1.díl)

Francie je zemí, kde je zatím velice slabé rozšíření CNG, na rozdíl od Německa, Rakouska nebo Itálie. Dle statistik zde jezdí jen asi 10.000 CNG vozidel všech druhů (v ČR přes 5.500) a plnících stanic je méně než u nás (asi 30). Protože jsme ale do Provence chtěli na dovolenou, byli jsme zvědaví, jaké bude plnit CNG tam, jak moc budeme muset tankovat benzín. Vyplatí se CNG auto při cestě na dovolenou do Jižní Francie?

001Před naší loňskou 16denní dovolenou jsme vyhledali seznam plnících stanic po celé cestě a ve Francii – čerpali jsme z informací na www.gibgas.de, kde najdete odkazy na většinu národních webových stránek zabývajících se problematikou CNG jednotlivých států EU (Francie: www.gnvert-gdfsuez.com) Dle routeplanneru, který je možné na Gibgas.de použít, jsme naplánovali trasu přes Německo, Rakousko a Itálii až na Azurové pobřeží.

V Německu, Rakousku ani Itálii není o stanice nouze, na cestě jsou jich desítky, až na poslední úsek v Itálii od Janova po pobřeží, kde je značená jediná až do Francie. Chystáme se projet Provence částečně autem a částečně na kolech. Zpátky pojedeme z Jižní Francie směrem na sever a napříč Německem se vrátíme do Prahy.

Ve voze Opel Zafira cestují 2 osoby a na střeše jsou 2 kola, v kufru jedno velké zavazadlo a 2 malá, 2 větší tašky s jídlem, potřeby pro kempování vč. stolku a 2 židlí a zásoba balené vody (5 balíků PET). Do naší Zafiry se vše s přehledem vejde. Zhruba v polovině pobytu se setkáme s dalšími třemi přáteli, kteří s námi pojedou naším autem zpět, takže pro ně musí rozhodně zbýt místo.

Cesta tam002

Máme plnou nádrž benzínu (14l) a načerpali jsme, kolik šlo plynu (17,1kg) v Praze Jinonicích v areálu společnosti CIML, s.r.o. Je 6:10 ráno, vyjíždíme z Prahy směr Azurové pobřeží. Po ujetí 93 km jsme u Plzně, kde je v centru poslední stanice CNG v ČR směr Rozvadov. Nesjíždíme ale z dálnice a jedeme dál, protože předpokládáme, že nám plyn vystačí až k plničkám v Německu. Zajížďka do Plzně by znamenala zdržení o cca 30 min. Blížíme se k Rozvadovu a při 150 km máme polovinu nádrže plynu podle ukazatele stavu paliva. Je zřejmé, že naložené auto a kola na střeše se projevily na spotřebě, která je odhadem srovnatelná jako v městském provozu.

003Je 8:20 a sjíždíme k první čerpačce v Německu, která je ve Swandorfu (exit Schwandorf Mitte a pak směrem ke Globusu. CNG stanice je společná s normální čerpačkou Globus. Cena CNG (v Německu se užívá označení „Erdgas“, tedy zemní plyn) je 1,129,- €.  Nedá se platit u stojanu kartou nebo hotově, lze použít speciální karta E.on, kterou vydá obsluha v budce, kde potom zaplatit můžete. Máme ale smůlu, slečna v budce nám sdělila, že není plyn! To je zklamání, u této čerpačky jsme měli problémy i v minulosti a to kvůli otvírací době, která je jen přes den asi do 17:00.  Ve Schwandorfu máme z Prahy najeto 240km, tak jedeme dál směr Mnichov a volíme jednu ze dvou čerpacích stanic v Regensburgu.

004V Regensburgu stavíme u stanice Shell, cena za kg 1,129,-€, placení u baru jakoukoli bankovní kartou či hotově. Máme najeto 294 km a už bliká „hladové oko“ – kontrolka stavu paliva, najeli bychom na plyn maximálně asi 310km. Mají zřejmě dobrý tlak, natankovali jsme 18,23 kg plynu do 19kg nádrží, teď máme skutečně plno! K této stanici je to z dálnice 93 asi 10km zajížďka, nachází se u dálnice č.3.

005U obou stanic byla kvalita CNG „H“ (High), což odpovídá kvalitě plynu v ČR – vysoké procentu metanu 90-98%. U některých stanic v Německu se dá natankovat jen plyn kvality „L“ (Low), což znamená, že obsahuje nižší procento metanu (80-90). Plyn je o poznání levnější, na druhou stranu se na něj dá přirozeně ujet méně km.

Před Mnichovem nás zastihla dopravní zácpa, jedeme asi 10 km krokem, to se na spotřebě asi projeví. Ztratili jsme zhruba hodinu v koloně a proto volíme jinou trasu: původně jsme plánovali cestu po dálnici č. 8 přes Rosenheim, ale projeli jsme částí jižního Mnichova a jedeme radši rovnou na jih na rakouský Innsbruck po č. 95. Cesta je trochu kratší, ale není celá po dálnici. U Mittenwaldu na hranici s Rakouskem musíme kvůli uzavírce projet v koloně horskou vesnicí.

Další tankování už na rakouském území v Seefeldu. Čerpací stanice OMV, Erdgas přímo na ní. Máme najeto 290 km a opět už blikala kontrolka stavu paliva. Natankujeme 18,25 kg CNG kvality H a dle nepřesného dílčího měření (nikdy nenaplníte přesně takové množství plynu, jaké při minulém čerpání, jako u tekutých paliv) jsme úsek z Regensburgu jeli se spotřebou 6,23kg/100km, což je dost slušné vzhledem k „divokému průběhu cesty“ a nákladu. Cena plynu v Seefeldu: 0,998€/kg – v Rakousku se jezdí na CNG levněji než v Německu – cena odpovídá průměru v ČR.

Chcete vědět, jak probíhala další cesta a jak dopadla naše CNG Zafira se spotřebou?

Pokračování zde

 

© EuroCNG 2012 - 2017 | Všechna práva vyhrazena.

EUROCNG s.r.o., CNG SHOWROOM na adrese Dlouhá 1242, Hostivice, Praha-západ