FB

TEST: „Prémiovka“ na plyn. S Audi A5 g-tron jsme jezdili i za korunu na kilometr

Představa mobility budoucnosti je v tuto chvíli natolik zaslepená elektrifikací, že se často zapomíná na některé další možnosti z oblasti alternativních paliv. Třeba takový zemní plyn má světu rozhodně co říci a jak se ukazuje, docela dobře poslouží i v prémiovém segmentu.

Během týdne jsem měl možnost vyzkoušet si soužití se čtyřdveřovým kupé Audi A5 Sportback, jehož pohonné ústrojí sice nereflektuje elegantně sportovní zevnějšek, ale nabízí ekologický a zejména ekonomický provoz. Jak označení „g-tron“ v názvu napovídá, tahle A5 totiž jezdí na CNG.

Větší auto, větší motor

„Plynová“ A5 Sportback se spolu s A4 Avant na trhu objevila teprve nedávno a doplnila malou A3, která používá stejnou techniku jako Škoda Octavia G-Tec, Seat Leon TGI nebo Volkswagen Golf TGI. Jelikož jsou však větší modely Audi přece jenom postaveny v hierarchii o něco výš, dostaly také o něco větší a výkonnější motor.

Zcela konkrétně se v přídi nachází přeplňovaný dvoulitr 2.0 TFSI, nabízející 170 koní (125 kW) výkonu a 270 Nm točivého momentu. To je sice o dost méně, než kolik umí klasické benzínové varianty stejného motoru, jenže zásadní je zde právě onen plyn. Stlačený zemní plyn je uložen pod podlahou kufru v celkem čtyřech tlakových nádržích o celkové kapacitě 19 kilogramů. Když plyn dojde, je tu ještě zmenšená nádrž na 25 litrů benzínu.

Nepoznáte rozdíl

Na klasický benzín ovšem při běžném používání skoro nedojde. Za normálních okolností jezdí g-tron výhradně na plyn a výjimkou jsou jen velmi studené starty při okolní teplotě pod -10 stupňů, nebo několik málo minut po doplnění plynu, kdy si systém „osahá“ jeho kvalitu. Ve všech ostatních případech na budících svítí zelená kontrolka, značící jízdu na CNG.

Jízda se prakticky neliší od jízdy s klasickým benzínovým dvoulitrem. Motor běží naprosto sametově, zvládá pružný a příjemně silný zátah již okolo 1500 otáček a s ochotou se nechává vytočit přibližně do šesti tisíc, než čtyřválci lehce dojde dech. Co se dynamiky týče, 170 koní sice asfalt netrhá, ale síly je dostatek na svižnější přesun po dálnici nebo na bezpečně rychlé předjetí na okresce.

Motor je spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která funguje uspokojivě. Ústrojí řadí rychle, logicky a při náhlém sešlápnutí plynu umí hbitě podřadit, na druhou stranu se však tu a tam projeví drobné zacukání v nízkých rychlostech, nejčastěji při popojíždění či parkování.

Podvozek je naladěn lehce tužší, ovšem nedá se hovořit o tom, že by byl nepohodlný. Audi po městě sice přenese větší nerovnosti do interiéru, ale jen v rozumné míře a navíc s velmi dobrou úrovní odhlučnění. Nejlépe je ovšem vozu na kusu rovné silnice, kde je zcela komfortní, tichý a naprosto jistý v jízdních vlastnostech.

Karoserie se v zatáčkách významněji nenaklání ani při tvrdším zacházení a nedotáčivost je díky systému vektorování točivého momentu brzdami hodně oddálená. Řízení je sice rychle napřevodované a ve sportovním režimu i příjemně tuhé, ale na sportovní radovánky A5 příliš neužije. Co se zážitků za volantem týče, zůstává vůz vůči řidiči vcelku odtažitý a pořád spíše pohodlný. Rychle ale jezdit umí, to mu problém rozhodně nedělá.

Jedu na plyn, jedu za pár

Důležitější než výkon, rychlé sekání rychlostí nebo řízné jízdní vlastnosti, je v případě g-tronu pochopitelně spotřeba. Audi slibuje pohádkové náklady na palivo v podobě jedné koruny na kilometr a této hranici se lze skutečně přiblížit, není třeba se ani moc snažit. Dokonce i po městě se A5 pohybuje téměř výhradně do 6 kilogramů plynu na sto kilometrů a byl jsem až překvapen, kam umí spotřeba klesnout při dálničních jízdách. Zde si aerodynamická silueta Sportbacku proráží vzduch při spotřebě 4,3 kilogramu na sto, což je naprosto parádní výsledek. Finální průměrná spotřeba, kombinující město i mimo město, nakonec skončila na 5 kilogramech na 100 kilometrů.

Audi A5 Sportback g-tron.
Audi A5 Sportback g-tron.
Zdroj: Dominik Valášek

Audi A5 Sportback g-tron.

Karoserie se v zatáčkách významněji nenaklání ani při tvrdším zacházení a nedotáčivost je díky systému vektorování točivého momentu brzdami hodně oddálená. Řízení je sice rychle napřevodované a ve sportovním režimu i příjemně tuhé, ale na sportovní radovánky A5 příliš neužije. Co se zážitků za volantem týče, zůstává vůz vůči řidiči vcelku odtažitý a pořád spíše pohodlný. Rychle ale jezdit umí, to mu problém rozhodně nedělá.

CNG v prémiovce? Proč ne!

Musím tedy uznat, že přítomnost pohonu na zemní plyn v Audi A5 Sportback rozhodně neznamená žádný ústupek z prémiovosti. Pořád dostanete krásně vypadající sportovně laděný liftback a pořád si lebedíte ve špičkově zpracovaném a prostorném interiéru v parádních sedadlech. Jen do toho všeho jezdíte za téměř směšně nízké provozní náklady a holt nemáte takový výkon, jaký byste měli s dvoulitrem 2.0 TFSI spalujícím pouze benzín.

Cena g-tronu je samozřejmě o něco vyšší, ale při vyšších nájezdech se rychle vrátí. Budeme-li brát v potaz základní výbavy a automatické převodovky, vyjde základní 2.0 TFSI o výkonu 190 koní (140 kW) na 1 177 900 korun, výkonnější 2.0 TFSI o výkonu 252 koní (185 kW) stojí 1 273 900 korun.

Plynový g-tron o výkonu 170 koní (125 kW) vychází na 1 262 900 korun, s manuální převodovkou na 1 136 900 korun.

Zdroj: automix.cars.cz

 

© EuroCNG 2012 - 2017 | Všechna práva vyhrazena.

EUROCNG s.r.o., CNG SHOWROOM na adrese Dlouhá 1242, Hostivice, Praha-západ