Autosalon Paříž 2018: nový Seat Arona TGI - první SUV na CNG

Autosalon Paříž 2018: nový Seat Arona TGI - první SUV na CNG

Seat odhalí ve světové premiéře na autosalonu v Paříži první SUV s pohonem na stlačený zemní plyn. Tři palivové nádrže na CNG prodlužují dojezd modelu Arona TGI na zemní plyn na 400 km.


Seat Arona TGI je po modelech Leon, Ibiza a Mii čtvrtým vozem v produktové řadě značky Seat s továrním pohonem na stlačený zemní plyn. Seat tak pokračuje ve své snaze o širší využívání CNG.


Arona TGI byla navržena, vyvinuta a bude vyráběna v Martorellu, sídle a hlavním výrobním závodě společnosti Seat. „Seat aktivně podporuje CNG, protože toto palivo je další trvale udržitelnou alternativou,“ řekl Luca de Meo, předseda představenstva společnosti SEAT.


„Naše vyspělá technika je navíc kompatibilní s používáním kvalitního biometanu z obnovitelných zdrojů, což zaručuje dlouhodobou budoucnost CNG jako alternativy v oblasti mobility s nízkými emisemi.“


Pod kapotou
Nový Seat Arona je poháněn tříválcovým motorem TGI 1,0 litru s 12 ventily, který poskytuje nejvyšší výkon 66 kW (90 k) v rozsahu otáček od 4500 do 5800 min-1 a maximální točivý moment 160 N.m od 1900 do 3500 min-1.

Nový motor bude sériově dodáván s šestistupňovou mechanickou převodovkou, která zvyšuje hospodárnost a je ideálně sladěna s výkonovou charakteristikou inovativního tříválce. Nejvyšší rychlost je 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,8 sekundy.


Arona ve verzi na CNG je vybavena stejnými systémy jako verze 1.0 TSI na benzin, ale navíc zahrnuje komponenty, umožňující provoz na stlačený zemní plyn. Mezi dodatečnou výbavu modelu Arona TGI patří tři palivové nádrže na CNG, uložené pod specifickou podlahou v zadní části vozu, plnicí hrdlo vedle hrdla palivové nádrže na benzin, potrubí z ušlechtilé oceli pro vedení zemního plynu, senzory tlaku zemního plynu a elektronicky řízený regulátor tlaku, který efektivně řídí přívod zemního plynu do motoru TGI.


Konstrukce motoru byla dalekosáhle přizpůsobena provozu na zemní plyn. Modifikované písty pro spalování zemního plynu mají speciální povrchovou úpravu s obsahem chromu a niklu.

Motor kromě toho dostal vyztužené ventily, odolnější sedla ventilů a speciální tvar vaček na straně sání i výfuku, který optimalizuje fázi zavírání ventilů. Výsledkem je ještě vyšší odolnost vůči opotřebení. Výfukové turbodmychadlo je lehčí, takže turbínové kolo reaguje bez prodlevy a motor se vyznačuje plynulejší výkonovou charakteristikou.

Seat Arona TGI spaluje primárně zemní plyn. Vzhledem k tomu, že CNG neumožňuje spolehlivé spuštění motoru v mrazivém počasí, je motor modelu Arona TGI spouštěn při venkovních teplotách nižších než -10 °C s použitím benzinu. Jakmile dosáhnou vstřikovače zemního plynu provozní teploty, dojde k automatickému přechodu na okruh CNG.

Arona TGI používá benzin pouze jako alternativní palivo, které se kromě výše uvedeného spouštění motoru v mrazivých podmínkách uplatní až po vyprázdnění palivových nádrží na CNG. Tři nádrže na zemní plyn však zaručují při provozu na zemní plyn pro většinu uživatelů více než dostatečný dojezd.

Palivové nádrže atraktivního SUV pojmou 14,3 kg zemního plynu. S tímto množstvím lze v režimu na CNG ujet 
400 km. Poté motor automaticky přejde na spalování benzinu, jehož zásoba prodlouží dojezd o 160 km.

CNG je mnohem levnější než benzin, takže je nákladově mnohem efektivnější než tradiční paliva. CNG navíc nepodléhá neočekávaným výkyvům cen, protože se nejedná o ropný derivát. CNG je také mnohem efektivnější než nafta, benzin a dokonce i LPG. Energie obsažená v 1 kg CNG odpovídá 2 litrům LPG, 1,3 litru nafty 
a 1,5 litru benzinu.

Přechod na spalování benzinu po spotřebování zásoby zemního plynu je tak plynulý, že jej řidič prakticky nezaznamená. Pouze kontrolka na panelu přístrojů signalizuje, že vůz je nyní poháněn na benzin místo stlačeného zemního plynu.

Nový Seat Arona TGI je praktické, variabilní a individualizovatelné SUV, nabízené ve všech výbavových liniích – Reference, Style, Xcellence a FR. Zákazníci si tak mohou vybrat verzi, která nejlépe vyhovuje jejich požadavkům.

Široký výběr prvků výbavy na přání, včetně palety 68 různých barevných kombinací, umožňuje každému zákazníkovi vytvořit si jedinečný automobil podle vlastních představ.

Seat Arona TGI s vnější délkou 4138 mm je o 79 mm delší než Ibiza a o 99 mm vyšší. Kromě toho nabízí vyšší světlou výšku a polohu sedadel. Přestože jsou nádrže na zemní plyn uloženy pod podlahou zavazadlového prostoru, nabízí Arona pozoruhodný objem zavazadlového prostoru 282 litrů.

Seat, který již nabízí modely Leon, Ibiza a Mii s pohonem na zemní plyn, bude mít po zahájení prodeje modelu Arona TGI jednu z nejširších nabídek vozidel na CNG na trhu. Seat Arona TGI bude na českém trhu k dispozici od února 2019.

převzato z www.hybrid.cz