25. 7. 2018 / První kategorie

Škodovky mění naftu za CNG, na obzoru je i plynové SUV

Omlazená Fabia se už bude muset obejít bez dieselového motoru. Zdá se ale, že Škoda chce vedle benzinu vsadit na CNG, kterého se dočkáme i v modelových řadách, kde bychom ho asi nečekali. Významných úprav se dočká Octavia G-TEC. Zemní plyn je dnes velmi důležitou položkou nabídky Škody, auta na CNG jsou totiž z hlediska emisí CO2velmi výhodná. Automobilka má připravenou přepracovanou Octavii G-TEC. Dostane třetí nádrž na plyn a nový motor.

        

S motorem 1,4 TSI je v rámci koncernu Volkswagen minimálně v Evropě amen. Podle neoficiálních informací už ho nebudou homologovat podle norem Euro 6c a WLTP, které vstoupí v platnost v září letošního roku.

Nahrazuje ho nový agregát 1,5 TSI Evo, který naučili motoráři německého koncernu spalovat také zemní plyn. Patnáctistovka tedy nahradí pod kapotou octavie o decilitr menší motor.

Přeplňovaný čtyřválec dostávají například modely Karoq nebo Octavia, provedení, které umí spalovat zemní plyn, nyní představuje v unikátním hybridním pohonu koncept Škoda Vision X na autosalonu v Ženevě. Při provozu na CNG podává spalovací motor maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. V případě konceptu spočítali dojezd na 650 kilometrů.

Octavia G-TEC se tedy dočká významné přestavby. Octavia je díky dlouhému zadnímu převisu pro zástavbup plynového pohonu velmi vhodná. Díky použití zadní víceprvkové nápravy, která má vyšší nosnost, si totiž vývojáři mohli dovolit nainstalovat pod podlahu kufru dvě nádrže.

Podle informací iDNES.cz má ke stávajícím dvěma přidat ještě třetí nádrž na plyn, ta se nastěhuje před zadní nápravu na místo benzinové nádrže, která se zmenší.

Octavie navíc nově dostanou namísto původních ocelových kompozitové nádrže. Za vše mluví jediný údaj: ocelové vážily 127 kilogramů, ty nové 37 kg, to je devadesátikilová úspora hmotnosti.

Vnitřní 1,5milimetrová vrstva je z polymeru, pak jsou čtyři milimetry karbonového pláště a přes něj dalších 6 milimetrů sklolaminátu. Nádrže uchycené pod podlahou kufru zespoda samozřejmě kryje panel z tlustého plastu, je odolnější než ten pod motorem.

Místo dosavadních 15 kilogramů CNG (to odpovídá asi 46 litrům) octavia načepuje 19 kg a místo 50 litrů benzinu nově 10,5. Výrazně se tak zvýší dojezd na plyn, zhruba někam na 600 kilometrů.

CNG pro Fabii
Úpravy na spalování zemního plynu se dočká také menší škodovka. Škála motorů u faceliftované Fabie zahrnuje pouze čtyři benzinové tříválcové motory o objemu 1,0 l. Dva MPI s nepřímým vstřikováním paliva o výkonech 44 a 55 kW a dva přeplňované TSI o výkonech 70 a 81 kW (oba už s filtry pevných částic). Vždy jde o tříválcové motory. Čtyřválce už se podle informací iDNES.cz aktuální Fabia nedočká a dieselu už vůbec ne.

Škoda se ztráty zákazníků neobává. „V České republice mají diesely podíl hluboko pod 10 procent, jak u Fabie, tak i u Rapidu,“ řekl pro iDNES.cz na autosalonu v Ženevě šéf Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček. Zároveň však prozradil, že paletu motorizací doplní v dohledné době i verze na stlačený zemní plyn CNG: „Do modelových řad Fabia a Rapid pohon CNG přijde.“ Nejspíš tak půjde o koncernový agregát 1.0 TGI, použitý třeba v nové generaci Volkswagenu Polo.

Škoda ale chystá ještě jedno překvapení. Plynovými modely Citigo, Fabia, Rapid a Octavia by to nemuselo končit. Poprvé by se pohon CNG mohl objevit v docela nové třídě. „Rozhlížíme se, v kterých modelech by CNG našlo uplatnění. Díváme se i po jednom menším modelu SUV,“ prozradil Luboš Vlček.

Nejspíš půjde o nový crossover, jehož podobu naznačuje ženevský koncept VISION X,  který Škoda představí v druhé půlce letošního roku. Půjde o sesterský model Seatu Arona, pro který španělská značka právě slíbila uvedení plynové verze TGI na konci letoška.

Autoři: František Dvořák, Martin Šidlák

Zdroj: 

https://auto.idnes.cz/skoda-zemni-plyn-cng-g-tec-octavia-fabia-citigo-f42-/automoto.aspx?c=A180227_190625_automoto_fdv

Doporučené články

7. 4. 2024 / První kategorie

Jsou před námi Dny Otevřených Dveří! Na co se můžete těšit?

Ve dnech 19.4.-20.4. 2024 se uskuteční historicky první ročník Dnů Otevřených Dveří! Součástí programu budou testovací jízdy nejnovějšího modelu Subaru Outback, skladových vozidel Subaru Forester, Volkswagen Caddy nebo čistě elektrického Nissanu Leaf. Těšit se můžete i na výprodej použitého autopříslušenství, ukázku showroomových vozidel, občerstvení či fotokoutek.
Zjistit více
27. 3. 2023 / První kategorie

Podíl biometanu v distribuci roste. GasNet připojil Energetické centrum Horní Suchá

Skupina GasNet, největší distributor plynu v Česku, připojila do své sítě další výrobnu biometanu. Tento obnovitelný plyn, který se svými vlastnostmi neliší od zemního plynu, vtláčí distributor nově do svých plynovodů z Energetického centra Horní Suchá nedaleko Karviné. Je to třetí bioplynová stanice u nás, která dodává biometan až ke koncovým zákazníkům.
Zjistit více
7. 11. 2022 / První kategorie

GasNet připojil ke své síti bioplynovou stanici v Litomyšli

Největší český distributor plynu GasNet začal vtláčet do své plynárenské soustavy biometan z bioplynové stanice v Litomyšli. Je to druhá bioplynová stanice připojená na veřejnou distribuční síť. Biometan se plynovody GasNetu dostane až ke koncovým odběratelům, kteří si tímto obnovitelným plynem zatopí nebo si na něm uvaří.
Zjistit více
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.