8. 10. 2025 / Aktuality

BLOG: Je motorizace 1.4 TGI tou nejpraktičtější volbou u vozů s CNG palivem?

Znáte to - my “CNGčkaři” často vyzdvihujeme naše vozy do nebes. Ne, že by obecně auta s CNG palivem trhala asfalt na silnicích. Pro takové účely dost pravděpodobně sáhnete po jiné variantě. Ale pokud jde o spotřebu, tak víme, proč takové auto vlastníme.

Koncem září se vydávám autem do italského Milána. Pro cestu volím svůj firemák Volkswagen Golf 2018 s motorizací 1.4 TGI (81 kW) v kombinaci s automatickou DSG převodovkou. Na sever Itálie jedeme ve dvou lidech, což na celkovou dobu pobytu 3 dnů není pro kombík vůbec žádnej problém. Kufr auta není prostorově nijak omezen - místo rezervního kola jsou pod podlahou ukryty tlakové bomby, do kterých při každém tankování putuje stlačený zemní plyn.

 

Výhodou téhle motorizace je plnohodnotná benzínová nádrž, která pojme 50 litrů Naturalu. Celkový dojezd obou nádrží tak tvoří nějakých 900 až 950 kilometrů. CNG nádrže mají totiž kapacitu 15 kg (v nižších teplotách do auta natankujete občas o 1-1.5 kg více). Jedno tankování CNG mi tak vyjde akorát do plničky u Mnichova.

 

Spotřeba? Fantastická.

 

Při dálničních 130 km/hod se dostanu se spotřebou na 3.8-3.9 kg. Auto je naloženo cca z poloviny (kufr byl přesto poměrně plný - se slečnou jsme přípravu do města módy nepodcenili) a k nižší spotřebě mi pomohl i fakt, že nás cestou potkalo sem tam nějaké rychlostní omezení, při kterém si mohl Golf odpočinout. Plnou nádrž tankuju s cenovkou 1,45€ za 1 kg, což v přepočtu na dnešní kurz vychází na cca 35,27 Kč. Přepočet na plnou nádrž je jednoduchý: 15 x 35,27 = 529,05 Kč. Jeden kilometr mě tak vyjde na 1,34 Kč.

 

Po ujetí dalších cca 380 kilometrů nechávám auto přepnout samo na benzínový provoz. Ani zde jsem na tom díky klidné jízdě po rakouských a italských dálnicích (stejné, ba dokonce i nižší rychlostní limity) nebyl špatně - průměrná spotřeba benzinu se ustálila na 6.1 litrů na 100 kilometrů. Jelikož máme momentálně historicky téměř nejnižší ceny pohonných hmot, natankoval jsem do plna ještě v České republice, kde mě litr vyšel na 33 korun. S touto spotřebou a cenou se dostávám na celkovou částku 2,01 Kč na jeden ujetý kilometr.

 

Úspora oproti benzínu. A co servis?

 

Pro představu: cesta do Mnichova mě tak při provozu na CNG vyšla na 496 Kč. Pokud bych tu stejnou trasu jel na benzín, cesta by se prodražila na 744 Kč. Celkově jsem tak na této cestě ušetřil cca 33% nákladů.

 

Zpáteční cesta byla co se týče spotřeby totožná, dlouhodobou spotřebu CNG jsem po cestě stáhl o další 0.1 kg na 3.7 kg na 100 kilometrů. Moje náklady na kilometr se tak při provozu CNG pohybovaly kolem 1,30 Kč.

 

Co z toho plyne? I přes současnou vyšší cenu kilogramu CNG (cca 38 Kč/kg) se provoz na stlačený zemní plyn stále vyplatí. Servisní údržba u tohoto motoru nevyžaduje žádné speciální úkony - při intervalovém servisu jednou za čas vyměníte svíčky, lambda sondu nebo cívky a jezdíte dál. Pokud máte “CNGčko” z tovární výroby, tak se životnost plynových lahví pohybuje většinou okolo 20 let a nemusíte během nich na revizní kontroly. Ročně ušetříte 50% na dálniční známce a do drtivé většiny nových podzemních garáží již můžete vjet.

 

Jaký je závěr?


Když se řekne úsporný motor, většina lidí si představí líný agregát, který sotva táhne. Jenže 1.4 TGI v Golfu je trochu jiný příběh. Tenhle motor si bere to nejlepší z obou světů - spoří jako ekolog, ale chová se jako poctivý benzíňák. Při klidné jízdě si jen tiše přede a DSG převodovka řadí s takovou plynulostí, že o ní skoro nevíte. Jakmile sešlápnete plyn, motor se probudí a reaguje - žádné extra zdlouhavé rozjezdy, žádné trápení. Na dálnici drží tempo s jistotou a při přechodu z CNG na benzín si ničeho ani nevšimnete. Celkově působí 1.4 TGI jako povedený kompromis - kultivovaný, úsporný a přitom dostatečně živý na to, aby vás jízda pořád bavila.

Doporučené články

11. 9. 2025 / Aktuality

CNG v roce 2025. Proč se stále vyplatí jezdit na plyn?

Benzín je levný jako už dlouho ne - ale kdo si dá práci s kalkulačkou, zjistí, že CNG má pořád navrch. Přepočet na jednotku energie i reálná spotřeba ukazují, že na plyn se v Česku jezdí levněji než na Natural 95. A právě proto mají Octavia, Golf nebo Leon TGI v roce 2025 stále smysl.
Zjistit více
6. 5. 2025 / Aktuality

Další sanitka putuje na Ukrajinu

Opět pomáháme zachraňovat životy. Darujeme další sanitku na Ukrajinu (v pořadí již druhá darovaná), která se díky lidem z team4ukraine.eu dostane tam, kde je potřeba.
Zjistit více
19. 12. 2024 / Aktuality

Pomáháme: Ukrajina

Brzy to budou 3 roky od vypuknutí války na Ukrajině. Války, kterou má na svědomí agresivní putinův režim. Od prvního dne invaze aktivně pomáháme ukrajinským obráncům. Jak konkrétně naše pomoc vypadá?
Zjistit více
Nastavení soukromí a cookies 🍪

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies.

 

Následující volbou souhlasíte s našimi zásady ochrany osobních údajů a cookies. Svá nastavení můžete kdykoli změnit.

Nastavení