Škoda se pohonu na CNG nevzdá. Bomby poputují i do Fabie či Karoqu!
Škoda se rozhodně nedá považovat za průkopníka hybridního či plně elektrického pohonu, v příštích měsících se však do rozjetého vlaku, který nabírá na vážnosti čím dál více, chystá ve velkém naskočit.
Škodovku příští rok čeká super rok, kdy dojde k představení mimo jiné nového městského crossoveru, nové generace Octavie a Superbu. A právě Superb dostane jako první plug-in hybridní pohon.
V budoucnu se u Škody chystají jak plug-in hybridy, tak čisté elektromobily. Do toho však na pařížském autosalonu stojí inovovaná Octavia G-Tec s pohonem na CNG. O budoucnosti aut na naftu či elektřinu se toho dnes namluví hodně, ale zemní plyn stále coby otazník stojí kousek dále. Budou o tyto vozy mít zájem motoristé, a co automobilky?
Škoda má v tomto tématu jasno. "Škoda se pohonu na CNG nevzdává, věříme mu. Tady na stánku prezentujeme vylepšenou Octavii G-Tec a do budoucna v této verzi chystáme i nástupce Rapidu, Karoq a Fabii. Plyn tedy bude sehrávat v našem portfoliu v budoucnu také zajímavou roli," prozradil nám na pařížském autosalonu Luboš Vlček, šéf českého zastoupení.
"Budou tady hybridy, elektromobily, ale právě i vozy na CNG. Je to obrovská výzva pro vývojáře, nabídnout takto široké portfolium. Cílové skupiny se brzy začnou více projasňovat a budou do toho vstupovat regulátoři v daných zemích. V následujících letech tedy očekávejme několik typů pohonů, které se budou nabízet zároveň," doplňuje Vlček k technické šíři, kterou chtějí současní výrobci obsáhnout.
Budoucí Fabia se na trhu objeví nejdříve v roce 2020 a velkou otázkou je u ní karosářská verze kombi. Ta v segmentu B umírá, opustily ji hráči jako Renault Clio či Peugeot 208. Vždy ve prospěch kompaktních crossoverů, který Škoda také chystá. V Mladé Boleslavi vývoj této varianty pravděpodobně probíhá, o jejím osudu ale není rozhodnuto.
"V České republice prodáme v rámci Fabie polovinu kombi. To auto je pro nás v tuto chvíli důležité, připravujeme nástupce. Rozhodne trh. Já osobně jsem příznivce modelu kombi. Hodnoty jako prostor, užitná hodnota. Nejen v České republice, ale i v celém středoevropském má tato verze svůj smysl," prozrazuje Vlček.
Co se týče vozů, které budou potřebovat dobíjení, ať už to jsou plug-in hybridy či čisté elektromobily, Vlček přiznává českou realitu v této oblasti. "Víte, elektromobilita je věcí výrobců. Ale nejenom věcí výrobců. A já bych si přál aby v České republice byla celospolečenským tématem. My se postaráme o to, aby produkt měl svoji zralost a přidanou hodnotu pro klienty. Na tom intenzivně pracujeme, ale potřebujeme, aby ty součinné složky, jako jsou energetické společnosti i stát, výrazně akcelerovaly a urychlily záležitost dobíjení. My také nečekáme a investujeme," upozorňuje.
Příliš se podle Vlčka nemluví také o legislativě kolem elektromobilů. "Například, pokud dnes máte havarované konvenční auto, všichni s tím umí zacházet. Havarovaný elektromobil ale bude klást úplně jiné nároky. I tady je potřeba školení složek výrazně urychlit," přiznává.
Letošní pařížský autosalon zaznamenal velký odliv zájmu ze strany automobilek, Škoda se naopak prezentuje vcelku velkolepě, a to i bez svého mateřského Volkswagenu. Důvod má co dělat s francouzskou konkurencí. "Nám na francouzském trhu záleží, je jedním z největších v Evropě a Škoda ve Francii roste oproti loňsku o dvacet procent. Tady na autosalonu jsou zastoupeny všechny francouzské značky. A to jsou naši hlavní konkurenti. Jestli si někdo myslí, že pařížský autosalon nebude, tak se domnívám, že francouzští motoristé vždycky budou moci navštívit francouzské značky na pařížském autosalonu," říká Vlček
Posteskl si zároveň nad tím, že "domácí výrobci budou vždy podporovat svůj domácí autosalon a je škoda, že nemáme obdobnou či jakousi automotive platformu i v České republice". O což se dle svých slov ještě jednou pokusí ve spolupráci ať už se Sdružením automobilového průmyslu či třeba Svazem dovozců automobilů. "Jestli to bude v Praze, Brně, součástí strojírenského veletrhu nebo samostatná akce je jedno. Prezentovat českým motoristům by se výrazněji měly jak automobilky, tak i celý segment dodavatelů automotive," dodává Vlček.